På et splitsekund kan ChatGPT skrive en opgave eller et projekt. Det har måske skabt rådvildhed på lærerværelserne, men der er store potentialer at hente i vores nordiske dannelsestradition, så vi kan gentænke skolen og forberede elever og studerende til en verden med kunstig intelligens. Det mener Birgitte Vedersø, formand for Ekspertgruppen om ChatGPT og andre digitale hjælpemidler, og Tine Wirenfeldt Jensen, Ph.d. i læring og uddannelse,
Ved et arrangement på Gefion Gymnasium onsdag den 29. maj kl. 16.00 – 18.00 vil Birgitte Vedersø, formand for Ekspertgruppen om ChatGPT og andre digitale hjælpemidler holde oplæg om netop ekspertgruppens offentliggjorte anbefalinger til Undervisningsministeriet og sætte dem ind i en nordisk kontekst. Birgitte Vedersø er tidligere rektor for Gefion Gymnasium (2010-2023) og formand for Danske Gymnasier (2017-2021).
Hertil vil Tine Wirenfeldt Jensen, Ph.d. i læring og uddannelse, i sit oplæg pege på, at vores nordiske dannelsestradition rummer et unikt potentiale til at gentænke undervisningen og komme en verden med kunstig intelligens imøde. Tine Wirenfeldt Jensen er forfatter, foredragsholder og ekspert i at skabe udvikling og læring på højeste niveau. Hun er bl.a. udpeget til Undervisningsministeriets ekspertgruppe om ChatGPT og prøveformer og medlem af Copenhagen Business School´s Advisory Board on AI in education.
Fondet for Dansk-Norsk Samarbejde står i samarbejde med Gefion Gymnasium bag arrangementet.